Blog Mokka > Porady dla partnerów Mokka >
Jak wystartować ze swoim sklepem internetowym, aby odnieść sukces?

Jak wystartować ze swoim sklepem internetowym, aby odnieść sukces?


Coraz więcej branż, które do tej pory zajmowały się klasyczną, stacjonarną sprzedażą swoich produktów zaczyna dostrzegać ogromny potencjał w prowadzeniu dodatkowo sklepu internetowego. Niektórzy przedsiębiorcy chcąc ograniczyć wydatki związane z prowadzeniem działalności decydują się całkowicie przenieść do Internetu. W Polsce rynek e-commerce rozwija się z roku na rok coraz szybciej. Jak wskazują statystyki, połowa wydatków Polaków związanych z zakupami trafia do sprzedawców za pośrednictwem sklepów internetowych. Wraz z popularyzacją platform obsługujących e-commerce, jak choćby WooCommerce, rośnie liczba zakładanych sklepów internetowych. Każdy, kto posiada dostęp do produktów może w krótkim czasie zacząć sprzedawać je w sieci. Nie potrzeba przy tym wyjątkowej wiedzy informatycznej. Wystarczą chęci do nauki i odrobina czasu, by stworzyć ofertę i ją udostępnić. Jak więc wystartować z własnym sklepem internetowym i odnieść w tej dziedzinie sukces?



Zanim otworzysz swój sklep

Przed zajęciem pozycji startowej w wyścigu o najlepszą pozycję na rynku e-commerce warto najpierw określić co i komu będzie najlepiej sprzedawać? Nim zdecydujesz się na otwarcie sklepu w Internecie warto również przemyśleć, jaka strategia będzie najbardziej pasowała do produktu? Czasami może się bowiem zdarzyć, że nawet najbardziej innowacyjny produkt nie znajdzie się w kręgu zainteresowań potencjalnych klientów. Prawda jest taka, że produkt nie musi być nowy, niespotykany na rynku. Wiele osób odnosi sukces sprzedając popularne artykuły codziennej potrzeby i niekoniecznie po najniższych cenach. Często okazuje się, że to odpowiedni marketing i charyzma sprzedawcy ma większe znaczenie, niż cena produktu.



Jak stworzyć sklep internetowy?

Kiedy już określiłeś co chcesz sprzedawać i w jaki sposób, przyszedł czas na otwarcie sklepu internetowego. Poniżej znajdziesz spis kroków, jakie powinieneś wykonać, aby przebrnąć przez proces tworzenia platformy sprzedażowej.

  1. Zdecyduj się na jakim oprogramowaniu chcesz stworzyć sklep - w sieci dostępnych jest wiele darmowych rozwiązań, np. WooCommerce;
  2. Dostosuj design sklepu do asortymentu;
  3. Określ logistykę oraz metody płatności - warto dać potencjalnemu klientowi kilka możliwości dostawy czy płatności - ostatnio dużą popularnością cieszy się możliwość odroczonych płatności, np. oferowana przez Mokka;
  4. Spisz przejrzysty i czytelny regulamin sklepu;
  5. Umieść na stronie content wartościowy dla wyszukiwarek - dzięki temu sklep będzie bardziej atrakcyjny dla Google'a i wyląduje wyżej w wynikach wyszukiwań.


Kluczowe czynniki sukcesu

Kiedy podstawowe zabiegi związane z założeniem sklepu internetowego zostaną już przez ciebie wykonane, musisz poświęcić czas na budowaniu swojej pozycji na rynku. To będzie zdecydowanie najbardziej wymagające w prowadzeniu działalności e-commerce. Łatwość założenia własnego sklepu w Internecie sprawiła, że przebicie się wymaga od sprzedawców nie tylko pokładów cierpliwości i samozaparcia.


Aby wyróżnić się w dzisiejszych czasach na rynku e-commerce warto postawić na social media. To tam skoncentrowanych jest najwięcej potencjalnych klientów. Codziennie setki tysięcy osób w różnym wieku, pozycji społecznej i z różnymi zainteresowaniami przegląda Facebooka czy Instagram. Warto właśnie tam utworzyć profile sklepu. Publikując ciekawy content, pasujący do profilu klienta, na którym opiera się sprzedaż produktu może sprawić cuda.


Potencjalnych klientów warto przyciągnąć do sklepu oferując darmowe produkty. Wiele marek, nim zaoferuje najbardziej wartościowy i przynoszący największe obroty artykuły, najpierw kusi klientów gratisami czy produktami tańszymi. Jeśli te elementy będą na tyle atrakcyjne i będą sprawdzały się, klient będzie kojarzył markę jako wartą zaufania. A to już połowa sukcesu. Kiedy klient pozna produkty i zaufa marce o wiele prościej będzie mu wydać pieniądze na kolejne, droższe produkty.


Warto przy określaniu strategii marketingowej wziąć pod uwagę jakie zabiegi będą najbardziej efektywne. W tym pomoże choćby wskaźnik ROAS służący kontroli poniesionych kosztów poszczególnych kampanii oraz prognozowania jej skuteczności. To nic innego jak zwrot wydatków poniesionych na reklamę. Aby nie wygenerować zbyt wysokich kosztów w stosunku do realnej sprzedaży, warto na samym początku skupić się na darmowych metodach reklamy, np. w social mediach, forach, itp.


Kluczem do sukcesu może być również to w jaki sposób klienci będą odbierali cały proces od trafienia do sklepu, poprzez wybór produktu po finalizację i otrzymanie artykułu. Nie bez powodu firmy kładą duży nacisk na szybkość obsługi oraz wysyłkę swoich produktów. W sieci, gdzie dużo jest rozpraszaczy, wszelkie spowolnienie procesu sprzedaży może doprowadzić do utraty klienta.


Stosując się do powyższych porad z pewnością szansa na odniesienie sukcesu będzie bardziej realna. Na rynku wciąż jest jeszcze miejsce na nowe sklepy internetowe, a pieniądze są na wyciągnięcie ręki. Trzeba tylko odrobina chęci, by po nie sięgnąć.

Kasia Radzikowska
Kasia Radzikowska
Sales & Marketing Specialist